Walewska asszony süteménye (Pani Walewska Cake)

 



Rajongásom új tárgya egy lengyel sütemény, ami annyira finom, hogy még az alvó blogomat is felélesztettem, hogy megörökítsem. A neve Gospodja Valevska, azaz Pani Walewska Cake.
(A névadója Marie Walewska, egy lengyel nemes hölgy, aki Bonaparte Napóleon szeretője volt.)

Omlós tésztalap, feketeribizli lekvár, vaníliakrém, meringue (tojáshab), dió. 

Születésnapi tortaként került nálunk bevetésre, senkit nem zavart, hogy nincs hagyományos torta külleme. Egy angol blogon láttam később, hogy valaki hagyományos kerek tortaként is megcsinálta.

Az elkészítése kicsit hosszadalmas, de egyáltalán nem bonyolult, kis odafigyeléssel nem teljesen gyakorlottak is nyugodtan nekiállhatnak. Több receptet is megnéztem, végül egy lengyel videó alapján készítettem el. Csak annyit változtattam a recepten, hogy a margarint vajra cseréltem.

Hozzávalók:

Omlós tészta
400 gr simaliszt
250 gr vaj
50 gr porcukor
1 evőkanál vaníliakivonat vagy vaníliás cukor vagy vaníliarúd
5 tojássárga
1-2 evőkanál tejföl
1 teáskanál sütőpor (6 gr)
1 csipet só (1 gr)

Habcsókréteg
5 tojásfehérje
200 gr porcukor
20 gr kukoricakeményítő
1 csipet só
150 gr dió

400 gr feketeribizli lekvár

Vaníliakrém
3 egész tojás
1/2 liter tej
10 dkg cukor
50 gr kukoricakeményítő
150 gr vaj
vaníliakivonat/vaníliarúd/vaníliáscukor

Elkészítés:

1. Először a tésztát gyúrjuk össze. A lisztet összekeverjük a porcukorral, sóval, sütőporral, majd elmorzsoljuk a vajjal (a videóban nagy lyukú reszelőn reszeli bele a vajat a lisztbe, szerintem nagyon jól működik ez a módszer). Hozzáadjuk a tojássárgákat, tejfölt és gyorsan összegyúrjuk. A videós recept két evőkanál tejfölt írt, de nekem végül elég lett belőle egy evőkanálnyi. A tésztát folpackba csomagoljuk és egy fél órára betesszük a hűtőbe.

2. Közben a sütőt előmelegítjük 180 C fokra és sütőpapírral kibélelünk egy nagy tepsit (kb. 41,5 x 33,5 cm). A tésztát kinyújtjuk a gáztepsi méretére és beleügyeskedjük a tepsibe (kicsit törik a tészta). Én feltekertem a sodrófára és onnan eresztettem bele a tepsibe, ahol eltört a tészta, ott kicsit összenyomogattam. Villával szurkáljuk meg a tésztát, hogy ne púposodjon fel sülés közben és 10-12 percig süssük elő, majd vegyük ki a sütőből és hagyjuk kicsit hűlni.

A sütő hőmérsékletét csökkentsük 150 C fokra.

3. Amíg hűl a tészta, verjük habbá egy csipet sóval az 5 tojásfehérjét, két részletben verjük hozzá a porcukrot, majd a keményítőt. Olyan habot kapunk, mint a habcsóké.

A diót daraboljuk fel kisebb darabokra.

4. A tésztát vastagon kenjük meg a lekvárral. A videóban cseresznye vagy meggylekvárt használnak, de a legtöbb receptben feketeribizli lekvárt kentek rá, így én is ezt vettem hozzá. Mindenképpen savanykás lekvár legyen, mert ez kicsit ellensúlyozza a hab édességét. A MOM biopiacon vettem isteni finom feketeribizli lekvárt, amiben alig volt cukor.


5. A lekvárra kenjük rá a habot. Érdemes először több kupacban egyenletesen szétosztani a habot a tetején és utána lesimítani a hab tetejét, hogy ne keveredjen el a hab a lekvárral.



6. Simítsuk el a hab tetejét, majd egyenletesen szórjuk meg a dióval.


7. Tegyük be a 150 C fokos sütőbe és süssük készre a tésztát (kb. 30-35 perc). Vigyázzunk, hogy a habot ne süssük túl, maradjon világos színű. Vegyük ki a sütőből és hagyjuk teljesen kihűlni.

8. Közben készítsük el a krémet. A tejet tegyük fel forralni 5 dkg cukorral és a vaníliával. A 3 egész tojást keverjük habosra a maradék 5 dkg cukorral és a keményítővel, majd öntsünk hozzá egy keveset a forró tejből, keverjük össze és öntsük bele a tojásos keveréket a tejbe. Kis lángon, állandóan kevergetve főzzük sűrűre, majd hűtsük ki a krémet. Érdemes hűlés közben néha megkeverni, hogy ne bőrösödjön a teteje.

9. A vajat keverjük habosra, majd kis részletekben adjuk hozzá a teljesen kihűlt krémet és keverjük egyenletes habos krémmé.

10. A kihűlt tésztát középen felezzük el, az egyik tésztalapot tegyük egy nagy tálra, tálcára (a diós oldalával felfelé). Kenjük rá az összes krémet, majd a krém tetejére tegyük rá a másik tésztalapot. Érdemes betenni a hűtőbe 2-3 órára, hogy a tésztalap kicsit megpuhuljon a krémtől és az ízek összeérjenek. A hűtőben sajnos a tetején lévő hab is megpuhul kicsit, de úgy vettem észre, hogy ha hűtés után kicsit kint tartom szobahőmérsékleten, akkor a hab visszaszárad.

Annyira finom a savanykás lekvár, a dió, a hab, a krém együtt, hogy alig bírtuk abbahagyni az evést :)


 




Megjegyzések

Draskovich Edina üzenete…
Óóóó de szuper! Kommentelek is, mint a régi szép időkben! És megsütöm a jövőhéten!
lúdanyó üzenete…
Köszi:) Majd kérek beszámolót!
Cukroskata üzenete…
Nagyon jól néz ki, meg fogom sütni. 😍
lúdanyó üzenete…
Köszi, örülök, hogy tetszik :) Én már megvettem a feketeribizli lekvárt a következő adaghoz :)
csicseriborsó üzenete…
De jó, hogy visszatértél! Holnap elszaladok lekvárért, még mielőtt bezáródnánk megint :(
lúdanyó üzenete…
Jó döntés vesztegzár alatt ilyet sütni :)
Névtelen üzenete…
Nagyon finom, már harmadszor készítem, mert akik kóstolták, mind ezt akarják :). Próbáltam egy másik receptet is, de ebben a legjobbak az arányok ahhoz, hogy kijöjjön az ízek igazi harmóniája :). Köszi a receptet, elmentem! Kellemes Ünnepet kívánok!
lúdanyó üzenete…
Köszönöm a visszajelzést, nagyon örülök, hogy nálatok is ilyen nagy sikert aratott :)
Megnéztem én is sok receptet, de ez tűnt magasan a legjobbnak.
Kellemes ünnepeket kívánok én is!

Népszerű bejegyzések