Rebarbarás almás crumble



Nincs igazán jó elnevezés erre az angol eredetű süteményre. Emlegetik morzsasütemény néven, de ez nem írja le találóan a lényeget: alul krémesre sült gyümölcs, a tetején ropogós réteggel. Akárhogy is nevezzük, az íze az nagyon finom!
Ebben a receptben az tetszett, hogy egyrészt van benne rebarbara, másrészt a tetején lévő morzsába kukoricapelyhet is kell tenni, amitől még ropogósabb lesz.
Az eredetiben kókuszmorzsalékot is tesznek a ropogós réteghez, én úgy találtam, hogy ez nem illik hozzá, helyette mandulaszeleteket adtam hozzá.



Rebarbarát a MOM melletti biopiacon vettem (Budapestiek figyelem !), a bejáratnál árulja mindig egy árus.
Hazafelé betértem a kisboltunkba kosaramban a rebarbarával, a boltban ketten is megkérdezték, hogy hol vettem, mennyiért. Egy kedves néni elmondta, hogy ő is szokott rebarbaratortát sütni, de sajnos sietett, nem tudtam tőle receptet kérni :).
A másik érdeklődő egy még kedvesebb férfi volt, aki nekem szegezte a kérdést: miért nem termelek a társasház kertjében rebarbarát? Nagyon egyszerű gondozni, ha most elültetem, őszre már lehet is saját termésem. Kiderült a pasasról, hogy van egy kertészete, ahol lehet venni rebarbarapalántát is, a kertészet a János kórház oldalában van, a Diósárok úton, valahol a mentőbejáratnál. Minden nap nyitva van 8-18-ig, ha jól emlékszem.
Teljesen belelkesültem, el is megyek hétvégén rebarbarapalántát venni :)

És most jöjjön a recept!

Hozzávalók:
1 kg rebarbara
60 dkg alma
20 gr vaj
1/4 csésze (50 gr) barnacukor
2 ek narancslé
cukor

a tetejére:
2 csésze (60 gr) kukoricapehely
1/3 csésze (75 gr) barnacukor
1/2 csésze (35 gr) mandulaszelet
2 ek simaliszt
70 gr vaj

Elkészítés:
1. A rebarbara végeit levágom, lehúzom a külső réteget a szárról és összevágom 2-3 cm-es darabokra. Az almát felvágom vastagabb szeletekre. Meg is mosom őket összevágás előtt :)
2. A sütőt előmelegítem 180/160 C fokra (normál/légkeverése sütő).
3. Egy serpenyőben megolvasztom a 2 dkg vajat, hozzáadom az 50 gr cukrot, az almaszeleteket és addig párolom, sütöm, amíg az alma el nem kezd karamellizálódni. Közben óvatosan kevergetem. Ekkor teszem hozzá a rebarbarát, a narancslevet, lefedem és puhára párolom. A rebarbara nagyon gyorsan megpuhul.
4. Ha kész, adok hozzá még cukrot, nehéz megmondani, hogy mennyit, közben kóstolgatni kell. Legyen kellemesen édes-savanykás. Óvatosan összekeverem és beleöntöm egy tűzálló tálba (1,5 l űrtartalmúba).
5. A tetejéhez a kukoricapelyhet kézzel kisebb darabokra morzsolom, hozzáteszem a lisztet, vajat, mandulát, cukrot és megpróbálom darabos állagúra morzsolni. Ne gyúrjuk tésztává, hanem az ujjainkkal morzsolgassuk.
6. Rászórom a gyümölcsre és kb. 15 percig sütöm, addig, amíg szép barnára-ropogósra nem sül a teteje.

Kicsit hűlni hagyjuk, aztán már neki is láthatunk. Finom lehet vaniliafagyival, nekünk az most éppen nem volt itthon.
Összekevertem tejfölt, johurtot, kevés tejszínt, vaniliás porcukorral és vaniliakivonattal.
Ezt kanalaztuk rá, nagyon finom volt együtt.
Forrás: Old-fashioned Desserts, Women's Weekly kiadvány


Megjegyzések

Chef Viki üzenete…
Hú de fini! 10 éve ettem rebarbarát, kompótként, nagyon ízlett!

Ez meg itt az orrom előtt a mandulával...
szepyke üzenete…
Én még mindig a csirkés pitét kérném. És még mindig nem kérek tökfőzeléket. Rebarbarát még soha nem ettem, ezért inkább csirkét kérek. :D
trinity üzenete…
Nem láttam még idén rebarbarát....Pedig kezdek rákattanni:))))
Ancsika üzenete…
Juj! Ez gyönyörü!!!!
Én is, én is!!! Megyek holnap veszek rebarbarát! :))))
lúdanyó üzenete…
Viki, ezek a sütik mind ilyenek! Folyton az ember orra előtt kelletik magukat :)

Szepyke! Feladom! Na jól van, egyél csirkés pitét :)

Trinity, épp itt az ideje, hogy csinálj te is :)

Mian, köszönöm :) Nálatok már van?
"saját levében" üzenete…
Nahát! Ilyen könnyű ismerkedni kezünkben egy zöldséges kosárral?
lúdanyó üzenete…
A legjobb pasifogó trükk! Egy kosár rebarbara :)
Lekvároskukta üzenete…
Nagyon jól néz ki!
Érdekes, hogy idén még nem is láttam rebarbarát...
erős ildikó üzenete…
Ezek a fajta sütik nekem nagyon bejönnek! Nincs benne tojás, viszont gyümölcsös is, ropogós is, isteni!
El is mentettem a receptet, köszönöm!
A képeken is annyira kívánatos!!
Rebarbara-infó: köszi!
duende üzenete…
Én is elmentem, még sosem készítettem hasonlót sem, de irtó jól néz ki! És a gyümölcsös sütiket imádom. Tényleg szuper lehet! :)
Megcsinálom málnával, érik a hegyen! :))
Garffyka üzenete…
Csábító a sütid! :)
Köszönöm a rebarbarás tippet, hátha még árul a bácsi rebarbara palántát.
lúdanyó üzenete…
Köszönöm mindenkinek :)
Más gyümölccsel is nagyon jól működik.
Garffyka, a palántás egy jóképű fiatal pasi :) (nálam fiatalabb :))
Latsia üzenete…
Jaj Istenem, de gyönyörű!!!
Kata üzenete…
Ami a kanálon van, elkérhetem???
Elromlott a sütőm:(((....
lúdanyó üzenete…
Jaj, te szegény! Nagy csapás lehet ez neked!! Akkor most jöhetnek a sütés nélküli édességek :) Viheted az egész tállal :)
Kata üzenete…
Már el is készült az első darab sütés nélkül;)
Tündér vagy, vittem, majd a tálat visszahozom...mosogatni tudok:)
(Most meg jól elvagyok a tűzhelykereséssel...)
lúdanyó üzenete…
Azért ebben is van valami jó, egy új tűzhelyet keresni, tervezgetni ... :)

Népszerű bejegyzések