Mexikói tüzes-csokoládés keksz



Menetrendszerűen minden délután megérkezik az email címemre Martha Stewart Keksz-hírlevele (milyen jól hangzik, nem? ). Örök hála érte Doktor Peppernek :). Ez a keksz egyből megtetszett, csokis is, tüzes is, csak jó lehet. De időszűkében és blog-alkotói válságban lévén, csak tologattam a receptet, hogy na majd hétvégén, majd ha jön valaki, majd ha.... Aztán tegnap megtört a jég, hetek óta először tört rám újra az érzés, hogy de jó lenne valamit írni a blogra. A kisebbik gyerek meg vendéget várt mára, pont kapóra jött ez a gyorsan elkészíthető sütemény.
Tényleg nagyon finom omlós, csokis keksz, a chilit pedig legközelebb bátrabban fogom hozzá adagolni, ha már mexikói, akkor csípjen rendesen.



Hozzávalók:
Kb. 50 db keksz lesz ebből a mennyiségből
250 gr finom liszt
60 gr keserű kakaópor
2 kávéskanál borkősav
1 teáskanál szódabikarbóna
1/2 teáskanál só
(a borkősav+szódabikarbóna helyettesíthető sütőporral, nem esküszöm meg rá, de így értettem a Wikipédia cikket :))

225 gr puha vaj
15 dkg cukor
2 nagy tojás

a külsejére:
8 dkg cukor
2 teáskanál őrölt fahéj
1/2 - 1 teáskanál őrölt chili

Elkészítés:
1. A sütőt előmelegítjük 200-210 C fokra. 2 tepsit kibélelünk sütőpapírral.
2. A lisztet, kakaót, sót, borkősavat, szódabikarbónát alaposan összekeverjük, a lisztet és a kakaót érdemes átszitálni, hogy ne maradjanak benne csomók.
3. Egy másik edényben a vajat habosra keverjük a cukorral, egyenként hozzákeverjük a tojásokat.
4. A lisztes keveréket két-három részletben belekeverjük.
5. A cukrot összekeverjük a fahéjjal és a chilivel.
6. Dió nagyságú gombócokat formálunk a tésztából, megforgatjuk az ízesített cukorban és egymástól 2-3 cm távolságra felsorakoztatjuk őket a tepsiken. A gombócokat kicsit nyomjuk laposra a tepsin vagy a tenyerünkben.
7. Süssük meg az előmelegített sütőben, 10 perc alatt elkészül normál sütőben.

Gyors, finom, egyszerű.

Megjegyzések

Thrini üzenete…
Szia!
Tetszik ez a keksz, de a borkősav muszáj bele? Nekem nincs olyanom...
lúdanyó üzenete…
Szia, fogalmam sincs :) Írta a recept, nekem volt itthon, hát beletettem. Gyógyszertárban lehet kapni.
Bianka üzenete…
Nagyon guszta :D
Ami üzenete…
Ütős! szó szerint :)
Ez a csilipehely nagyon ötletes. Kár hogy a zuram nem szereti a csípősed, úh majd olyankor kell elkészítenem, ha jönnek még csilifanok :). Gyors lementem a receptet.
lekvároskukta üzenete…
Húúú, de jó kis keksz ez!
Örülök, hogy újra írsz :)))))
ORsi üzenete…
engem is itt rág a nemtommi, hogy valamit süthetnék, különben nem üélem túl a mai napot. sajnos borkösavam nekem sincs:-X

jajaj, mihez kezdjek most?
lúdanyó üzenete…
Köszönöm mindenkinek :)

Gyorsan utánanéztem a Wikipédián, azt olvastam, hogy stabilizálja a tojásfehérjét, növeli a melegtűrő képességét (vagy mit, vegyészek majd kiigazítanak :)) és növeli a térfogatát.
Gyakran használják együtt szódabikarbónával (aminek savas közeg kell, hogy kifejtse hatását!) és ha jól értem, akkor ez a kettő helyettesíthető egyszerűen sütőporral is.

Ha nem jól értem, akkor küldjétek el nekem az ehetetlen süteményeket, becserélem borkősavra :)
Vesta üzenete…
Sokkal szebb és kívánatosabb a Te kekszed, mint a Martháé! Küldhetnél nekem néha egy-egy hírlevelet :)
csuszta üzenete…
dejókiskeksz :)
a közepe tényleg puhább - nedvesebb marad, mint a képen látszik? próbálom elképzelni az állagát, h mennyire kekszszerű, mondjuk elég sok vaj van benne, úgyh. biztos nem túl kemény...

ez nekem is tapasztalatom, h. a chilis recepteknél sokszor megy a finomkodás :)
lúdanyó üzenete…
Vesta, köszi, küldök majd :)

Csuszta, tényleg olyan a belseje, gondolom, hogy az a titka, hogy nem szabad sokáig sütni.
Igen, a chili akkor jó, ha érződik is rajta :)
t3v, az okostojas üzenete…
ez a borkősavat a sütibe valami általános téveszme, már a sokadik blogon/fórumon olvasom, pedig a magyar wikin is fent van a helyes megoldás:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Tartarát

ha az eredeti receptben cream of tartar szerepelt, akkor vagy elhagyod a receptből, vagy ha keksz, sütőport teszel, ha tojásfehérje, ecetet vagy citromlevet. a legtöbb keksz egyébként is megvan felfújóanyag nélkül, a felvert tojásfehérjét viszont némi enyhe sav tényleg stabilizálja.

a kálium-hidrogén-tartarát egyébként sem borkősav, hanem annak egyik sója, nálunk önmagában nem használjuk sütéshez, de bizonyos sütőporokban megtalálható.
Unknown üzenete…
Amint olvastam, gyorsan ki is próbáltam a receptet. De hűha, én beletettem a borkősavat, és semmi problémát nem tapasztaltaltam. Remélem nem mérgeztem le a baráti társaságot :)?!
Nagyon jó kis morzsálódós keksz, és nagyon egyszerű is, mindenkinek csak ajánlani tudom!
lúdanyó üzenete…
Köszi, én is beletettem és még mindig élünk :)
Unknown üzenete…
Megsütöttem ma ezt a kekszet, meg a rózsaborsosat. Már régóta szemeztem mindkét recepttel, és nagyon fincsik lettek! Bár a csilivel én is lehettem volna bátrabb, de majd legközelebb. Én egyébként sütőport tettem, mert az volt, de teljesen tökéletes lett. Köszönöm a recepteket, archiválom is őket! :)
lúdanyó üzenete…
Örülök, hogy ízlett :) tényleg, milyen régen sütöttem már ilyen kekszet..

Népszerű bejegyzések