Rum baba azaz Baba au Rhum






Régóta tervezgetem, hogy megsütöm a Rum babát, ezt a lengyel eredetű francia édességet, aminek már a neve is nagyon tetszett.
Könnyű elkészíteni, bár kelt tésztából készül, de nem kell dagasztani, csak keverni. Sok vaj és tojás van benne, amitől gazdag íze és puha, zsírdús tésztája lesz, ami másnap is nagyon finom. Ez ugye a legtöbb kelt tésztáról nem mondható el.
Sokféle formában szokták sütni, én vettem hozzá egy szilikonos baba formát, de kipróbáltam muffin formában is, abban is teljesen jól működik.

Hozzávalók:
135 gr mazsola (lehetőleg többféle)
rum
15 gr friss élesztő vagy fél csomag szárított
120 ml langyos tej
3 evőkanál cukor + 1 csipet
250 gr finomliszt
1/2 teáskanál só
4 tojás
125 gr olvasztott vaj

szirup:
150 ml víz
150 gr cukor
4-5 evőkanál rum

máz:
baracklekvár
rum

Elkészítés:
1. Áztassuk a mazsolát rumba, ha előrelátóak vagyunk, akkor egy éjszakán át, ha nem, akkor 1-2 órára.
2. A langyos tejet keverjük össze az élesztővel, a csipet cukorral és tegyük félre 10 percre.
3. Közeben szitáljuk (sosem szoktam) a lisztet egy langyos tálba, keverjük hozzá a 3 ek cukrot és a sót. A liszt közepébe készítsünk egy mélyedést, öntsük bele a felhabosodott élesztőt és a széléről terítsünk rá egy kis lisztet. Takarjuk le és tegyük félre 20 percre.
4. Üssük bele az egész tojásokat, jól keverjük össze, aztán adjuk hozzá az olvasztott (de már nem forró) vajat és az alaposan lecsepegtetett mazsolát. Keverjük még egy darabig, hogy jó levegős legyen és letakarva kelesszük egy órán át.
5. Amíg kel a tészta, készítsük el a szirupot. A vizet a cukorral forraljuk 10 percen át és ha kihűlt, adjuk hozzá a rumot.
6. Melegítsük elő a sütőt 230 C fokra.
7. Vajazzunk ki baba vagy muffin vagy valami hasonló formákat (kb. 14-16 db süteményre számítsunk).
8. A formákat félig töltsük meg tésztával és hagyjuk kelni a tésztát a forma tetejéig. Ez kb. 10 perc.
9. Tegyük az előmelegített sütőbe és egyből csökkentsük a sütő hőmérsékletét 200 C fokra. Süssük 13-15 percig.
10. Rácson hűtsük ki a formából kiborított babákat, aztán állítsuk őket egy tálcára és öntözgessük rájuk a szirupot. Várjuk meg, amíg beszívják a nagy részét.
11. Baracklekvárt keverjünk össze kevés rummal és egy ecsettel kenjük rá a babákra.

Kicsit várjunk, amíg megszikkad, aztán essünk nekik. Vannak akik tejszínhabbal és gyümölccsel eszik, de azoknak nem kell vigyázni a vonalaikra.







Kiegészítés:
Ez az az IKEA-s tepsi, ami szerintem használható hozzá:


forrás: IKEA honlap

Szepyke kérésére lefényképeztem a formámat - remélem, hogy ebből látszik, hogy miben sütöttem.


Megjegyzések

Gesztenye receptjei üzenete…
Lúdanyó!

Írtó jól néz ki!

Milyen formában sütötted, hogy ilyen magas lett?
lúdanyó üzenete…
Köszönöm :)
Ezt nevezik állítólag baba formának - a karácsonyi vásárban vettem a Moszkva téren (Szepyke ajánlotta). Az Ikeában van hasonló forma fémből.
Wise Lady üzenete…
Á ez ütős!
Limara üzenete…
Gyönyörű lett! Jó ideje szemezek én is a recepttel, de nincs hozzá formám, így nálad sóvárgok:))
lúdanyó üzenete…
Wise Lady, :)

Limara, köszönöm :) Muffin formában ugyanolyan finom lett, baba formában viszont látványosabb.
Vesta üzenete…
Sose hallottam ezekről a babákról :)
De nagyon helyesek!
Sajtkukac üzenete…
Hát ez már megint csudajól néz ki :-)
Piszke üzenete…
Hú ez de finom, és szinte be lehet tőle csípni. Luxembourgban majdnem sikerült. Ott olyan kisgömböc-szerűre formázták.
szepyke üzenete…
Hát, akartam kérdezni, hogy ez mitől baba, de látom, hogy attól, hogy ez a baba, és kész!:)) Ha nagyon szépen megkérlek, (könyörgök, stb, stb) lefényképezed, hogy milyen forma a baba?:)
Ez is olyan narancssárgás szilikon volt? Annyira örülök, hogy Te is találtál ott valami jót. Én több mindent vettem náluk, és szerintem nagyon jó áron adták a cuccokat!:)
lúdanyó üzenete…
Nem csak helyesek, hanem nagyon finomak is :) De legközelebb sokkal bátrabb leszek a rummal :))
lúdanyó üzenete…
Szepyke, holnap csinálok róla képet és felteszem a recepthez. Jó lesz így? :)
Jade üzenete…
En is kb fel eve tervezem a uteset, de nincs formam hozza.
Ikea? Az itt is van, hatha szerencsem lesz...
Jade üzenete…
Ja, azt szerettem volna irni, hogy csodaszepek! Kepzelem, milyen finom lehet!
szepyke üzenete…
Köszönöm, bár sejtem, hogy melyik az. Én arra azt hittem, hogy fagyinak való..:)
lúdanyó üzenete…
Judith, nagyon köszönöm :)
Beteszek egy képet az IKEA-s tepsiről - elvileg muffin tepsi az is, de sokkal mélyebb, mint az átlag.

Szepyke, tényleg hatalmas választék volt abban a kis bódéban. Azt mondták, hogy a Pólus centerben megtalálhatók lesznek karácsony után is.
Flat Cat üzenete…
Ez nagyon tetszik, hamarosan beütemezem! :)
Formának meg megszavaztam a mini muffin sütőmet! :)
Raindrop üzenete…
:))
Az utolsó két receptről még nem is hallottam! Elképesztő vagy, brutálisan jó ötletekkel!
Rumos baba... :D
lúdanyó üzenete…
Raindrop, köszi :) Csak a korod miatt nem hallottál róluk (eddig) :)
lúdanyó üzenete…
Flat-Cat, kíváncsi vagyok, hogy rá lehet-e majd ismerni az eredetire a te változatodban :))
Gren üzenete…
az autentikus rhum baba formáról annyit, hogy egy menő párizsi étteremben egészen bizarr alakja volt a felszolgált desszertnek, amitől dizájner kolleganőim mintegy 40 percig nem tudták abbahagyni a hisztérikus könnycsorgós nevetést. Ennél többet nem mondhatok, mindenkinek a fantáziájára bízom, tudjuk h a franciák milyen túlfűtöttek, nekünk nem kell velük törődni, megteszi az ikeás muffin is. :)
Tündér üzenete…
Nagyon guszta lett! (Csak nyelek nagyokat:)Én is régóta készülök megsütni ezt a finonságot, de nekem sincs formám. (a Tefál rumbaba formát kicsit drágának találtam...végül is más formában is kísérletezhetnék...)
lúdanyó üzenete…
Gren, el sem tudom képzelni, hogy milyen formában sütötték ezek a fránya franciák :)

Tündér, köszönöm :) Egy muffin forma teljesen jó hozzá. Ha nem vettem volna karácsonykor ezeket a baba formákat, akkor sütésálló bögrében próbáltam volna őket megsütni.
Névtelen üzenete…
Hát ez naggggggyon tetszik nekem! Nincs formám, de majd utánanézek. Meg kell csinálni! :)
lúdanyó üzenete…
Ancsika, kösz :) Tényleg meg kell, naggyon finom :)
videkek.blogspot.com üzenete…
Áááááá, tönkre vagyok téve... Egyik kedvenc sütim, és most nagyon-nagyon szeretnék, azonnal! :) Sosem hallottam viszont, hogy lengyel eredetű lenne; én Olaszországban ismertem meg, és ott esküsznek rá, hogy ez egy nápolyi találmány. Úgyhogy utána néztem, és jelentem: tényleg lengyel! (Brava lúdanyó! Olaszok próbáltak sumákolni, de lebuktak!) Állítólag Stanislas Leczynski lengyel cár kreálta, mégpedig úgy, hogy annyira unta már a kuglófot, hogy egyszer odavágta az asztal túloldalára, ahol történetesen egy rumosüveg állt. Persze ráborult a kuglófra, az ínyenc cár orrát pedig felséges illat csapta meg. Mivel nagy rajongója volt az Ezeregyéjszaka történetének, az új kreálmányt Ali babáról nevezte el, ez rövidült később babára (íme a rejtély nyitja). Mindezt pedig egy olasz gasztroblogon olvastam; talán úgy illik, hogy belinkeljem:

http://ricette.giallozafferano.it/Baba-al-rhum.html

Most pedig ide nekem egy babát, megdolgoztam érte! :)
lúdanyó üzenete…
Kedves Vidékiek :) Nagyon jót szórakoztam kora reggel a kommenteden, már csak ezért is megérdemelnél egy babát :)) Sajnos elfogyott. Sütnöm kell még egy adagot és akkor felhasználhatom a belinkelt olasz gasztroblog tök jó ötletét: sok szirupot kell csinálni és megfürdetni benne a babákat. Kösz :)
videkek.blogspot.com üzenete…
Sebaj, a frissből is jó lesz :D Jó babafürdetést, várom a következő bejegyzésedet!
Névtelen üzenete…
Mrs. Lipton is rumbabát sütött, amit Mr. Stokes elvitt az árváknak...
lúdanyó üzenete…
Melyik részben? :)
szepyke üzenete…
Kaptam formát, nem pont ilyen, de már semmi nem tart vissza, hogy meg ne csináljam!:))))
lúdanyó üzenete…
Szepyke, remélem, hogy lesz róla poszt :)
Névtelen üzenete…
Kedves Lúdanyó!

Most találtam rá erre a receptre. Nagyon megtetszett, különösen a bevezetődben írtak után, hogy egyszerű és nem kell dagasztani. Majd az elkészítésnél kiderül, hogy nem olyan egyszerű és dagasztani is kell, vagyis nem készül el gyorsan.
Pont ezek miatt nem szoktam a kelt-tésztákat (főleg gyakorlatlanságom miatt félek a sikertelenségtől)készíteni.

Igy most is marad a sóvárgás ezekért a gusztusos, szép és biztos finom babákért.
Névtelen üzenete…
Sziasztok! Nagyon tetszik az édesség,ki is próbálom. De szerintem úgyanígy el lehet készíteni konyakkal is,akkor a neve pedig lehetne: konyak baba.
lúdanyó üzenete…
Jól hangzik :) Remélem, hogy tetszeni fog neked ez a baba, akármilyen alkoholban ázik :)

Népszerű bejegyzések