Finn halleves - karácsonyra



Nemisbéka karácsonyi receptpályázatára készült ez a leves. Kevés munka, egyszerű műveletek, a végeredmény pedig egy nagyon ízletes halleves, amit persze nem csak karácsonykor érdemes elkészíteni. Tengeri halból szoktam főzni, általában tőkehalból, de érdemes kipróbálni úgy is, hogy többféle halat teszünk bele (akár lazacot is).
Az elkészítési idő bőven belefér a megszabott 40 percbe.


Hozzávalók:
1/2 kg tengeri halfilé
6-7 dl víz
1/2 kg krumpli
1 vöröshagyma vagy 1 póréhagyma
5 db szegfűbors
1 babérlevél
2 ek vaj
1/2 ek só
2 dl tejföl
1 cs kapor
citrom

Elkészítés:
1. A hagymát vágjuk fel vékony szeletekre, nem kell felkockázni.
2. A krumplit vágjuk fel kockára vagy szeletekre, ahogy jobban tetszik.
3. A halat is daraboljuk fel kisebb darabokra.



4. Egy fazékba tegyük bele a krumpli, rá a hagymát, erre a szegfűborsot, babérlevelet. Ezután következnek a haldarabok, a vaj és a só. Ne keverjük össze, csak rétegezzük.




5. Öntsük le 6-7 dl langyos vízzel és forraljuk fel. Főzzük 10-15 percig, ezalatt minden öszetevő megpuhul.
6. A tejfölt keverjük össze pár kanál forró levessel, öntsük bele a levesbe és forraljuk fel újra.
7. Vegyük le a tűzről és szórjuk meg az összevágott kaporral. Ízesíthetjük pár csepp citromlével is.

A finn konyha ízvilágára jellemző egyszerű, de ízletes levest kapunk.
Egy ismerősöm kipróbálta ezt a levest úgy is, hogy összeturmixolta és krémlevesként ették. Azt mondja, hogy nagyon finom lett így is.
(Lemaradt a forrás: Finn szakácskönyv, Minerva kiadó)


Megjegyzések

duende üzenete…
Ezt meg fogom csinálni Lúdanyó! Imádom a halat, minden formában és ez nagyon jónak ígérkezik! :)
Kriszta üzenete…
A finn halleves igazából tejjel és lazaccal készul, amit csak a legvégén tesznek a levesbe, de így is biztosan nagyon finom ahogyan te csináltad :)
lúdanyó üzenete…
Duende, köszönöm, remélem, hogy nektek is ízleni fog!

Kriszta, mi nagyon szeretjük így is :) Nem ismerem a tejes, lazacos változatot, megírnád, hogy az pontosan hogy készül? Köszönöm :)
trinity üzenete…
Lúdanyó, az ilyen hallevesek a kedvenceim!!!! El is mentem, a férjem is imádja-köszi!!!!
Tényleg nagy vagy levesekben is!!!
lúdanyó üzenete…
Trinity, örülök, hogy tetszik :) Közben rákerestem a finn hallevesre, találtam olyan receptet, amiről Kriszta írt: tejszínt önt bele a végén, nem tejfölt és a lazacot csak a végén tesz be pár percre. Ki fogom próbálni így is, aztán majd beszámolok.
Névtelen üzenete…
nálunk is nagyon bejönne - akár igazi, akár hamis finn-halleves néven fut! (fel is jegyeztem)
Kriszta üzenete…
Igen, így, eloször csak a zöldségeket megfozni, ha van hallé akkor abban, ha nincs, akkor anélkul. Fuszer só, egész borsszemek, esetleg babérlevél. Ha majdnem megfott minden, akkor mehet bele a tej vagy tejszín és a lazac darabok és sok kapor.
lúdanyó üzenete…
Kriszta, nagyon köszönöm, ki fogom próbálni az igazit is :)

Nokedli, csak biztatni tudlak :)
Ízlésszindróma üzenete…
Fúú ez nekem is nagyon tetszik, csak nyelek nagyokat:)) meg is fogom csinálni egyszer az biztos:)
Névtelen üzenete…
Szia!
Valamelyik postodnál olvastam, hogy megvan Neked Bokor Judit könyve. Nem tudsz valami oldalt, ahol fenn van egészben, vagy valami módot, ahogy hozzájuthatnék? Megtaláltuk nagymamánál, csak szerencsétlen módon lemaradt a fele..
Eamane
lúdanyó üzenete…
Szia Eamane, tényleg megvan a könyv. Nem találkoztam még elektronikusan vele, viszont antikváriumban szoktam látni. Ha budapesti vagy, akkor a Múzeum körúton az antikváriumokban érdemes megnézni, ha nem, akkor szívesen megveszem neked és elküldöm.
Névtelen üzenete…
Köszönöm a segítőkészséget, de annyira azért nem fontos. Vidéki vagyok, körülnézek itt is az antikváriumban, aztán majd meglátjuk.
Eamane
Névtelen üzenete…
Szia!
Visszajöttem.:) Megoldható lenne-e akkor úgy, hogy elküldöd nekem?
Ha igen, írj egy mailt ide, köszönöm: lirhen@lajt.hu
Eamanae
Névtelen üzenete…
Tegnap készítettem el, nagyon-nagyon finom lett! Még sokszor fogom főzni ezt a levest :) Köszönöm a receptet!
lúdanyó üzenete…
Örülök, hogy nektek is ízlett :)

Népszerű bejegyzések