Sárgabaracklekvár




Sokunknak megvan a maga bevált sárgabaracklekvár receptje, nekem ez itt. Nagyon régóta főzöm így és eddig teljesen jól működött, nem romlik meg, szép a színe és nem túl édes.

Csak jó ízű, érett gyümölcsből álljunk neki lekvárt főzni, kemény, éretlen gyümölcsből sosem lesz jó lekvár.
Első alkalommal én elkövettem ezt a hibát, hiába főztem egy csomó ideig, ott úszkáltak benne a zöldes, kemény barackdarabok. Szerencsére tanulékony vagyok :)



Hozzávalók:

érett sárgabarack
kilónként 30 dkg kristálycukor (tisztán mérve a barackot)
kevés nátrium benzoát

Elkészítés:
1. Megmosom a barackokat, kimagozom, kivágom a hibás részeket és egyből beleteszem őket egy nagy fazékba. Nem darálom le a barackokat, nem turmixolom, mert a főzés végére úgyis szétfőnek. Nem lesz teljesen sima, kis darabkák lesznek benne, azokra meg olyan jó rátalálni a palacsintában. A héjukat sem húzom le, mivel úgyis szétfő, engem nem zavar a lekvárban. Vagy van valami más oka is annak, hogy sokan lehúzzák?
2. Rászórom a cukrot, összekeverem és letakarva állni hagyom egy napig. Ez alatt jó sok levet enged.
3. Másnap felteszem főni és addig főzöm, amíg el nem éri a nekem tetsző sűrűséget. Ez általában 30 perc, de idén kipróbáltam az 1 órát és az 1,5 órát is. Az elején csak néha kell kavargatni, de amint elkezd sűrűsödni, akkor már folyamatosan kell keverni, hogy le ne égjen.
Érdemes egyszerre kisebb adagot főzni (mondjuk 2 kg), mert az sokkal hamarabb lesz sűrű.
Idén kicsit odakapott az egyik adag és ettől kifejezetten finom, karamelles íze lett :).
4. Ha kész, akkor beletöltöm az előkészített, kimosott üvegekbe. Az üvegek tetejére celofánt (befőzőfóliát) teszek, késhegynyi nátrium-benzoátot szórok rájuk és így csavarom rá szorosan a tetőt.
5. Betekerem újságpapírba az üvegeket, pokrócok közé teszem őket és így hagyom kihűlni.

Ezzel a módszerrel nem szoktak megromlani a lekvárjaim és remélem, hogy a tartósítószer nem szivárog át a celofánon. Vagy igen? Tudja ezt valaki?



Megjegyzések

Süti Bazár üzenete…
Nagyon guszta lett!!
Az anyósom ugyanígy főzi, és ő is megkérdezi tőlem, hogy miért húzom le a gyümölcs héját. Én mind a kétfélét meg tudom kóstolni, és azt vettem észre, hogy más az íze annak, amit pucolt gyümölcsből készítenek. A benne maradt héj egy icipici, árnyalatnyi fanyar ízt ad a lekvárnak, amit éreztem a cukron keresztül is. Finom az nagyon, csak más az íz, viszont több vitamin marad benne a héj miatt. Mindkét megoldás isteni lekvárt eredményez! :-))
Dulmina üzenete…
Én épp az idén futottam bele olyan barackba, amit héjasan főzve kesernyés utóíze lett (ráadásul minél tovább főtt, annál mellbevágóbban). Nem vagyok híve a tiszteletköröknek, de ezt muszáj volt meghámozni, hogy ízletes dzsem legyen belőle.
Ancsika üzenete…
Gyönyörüséges!!! :)
lúdanyó üzenete…
Köszönöm, ezek szerint engem eddig elkerült a nagyon keserű héjú barack. Olyannal már találkoztam, hogy picit olyan íze volt a baracknak, mint a barackmagnak - tehát olyan keserű mandula ízű, de egyáltalán nem volt zavaró, inkább jót tett neki. Úgy tűnik, hogy a héjában is van ez az anyag.
lúdanyó üzenete…
Mian, közben te is beírtad :) Köszönöm, szerintem is szép lett :))
szepyke üzenete…
Én azért húzom le a héját, mert nem szeretem. És nem főzöm sokáig, mert akkor bebarnul. A tiéd nem szokott bebarnulni, illetve, amit több óráig főztél, az nem lett sötétebb?
lúdanyó üzenete…
Nem szokott bebarnulni, ilyen szép sárga marad. Amit lefényképeztem, az a 1,5 órás változat.
Kiskukta üzenete…
Én uborkánál próbálta ezt a celofánra, azaz én folpackra tettem, a tartósítót, azt bontottam meg legutoljára, semmi baja nem volt, az idén többet teszek így, én is remélem, hogy onnan nem kerül a befőtbe a tarósítóból.
timus üzenete…
Szia! Ugyanígy csináltam én is, kb. ugyanennyi cukorral. Idén főztem először önállóan. Illetve, a családi hagyományt követve, nem raktam bele tartósítót, hanem nekem fedeles üvegeim vannak, gyorsan lezártam, fejreállítottam őket, és be a takarók közé, majd kis idő múlva visszafordít. Most is ott pihennek :D Majd megírom jövőre, hogy lett-e bajuk a tartósító nélkül. Én mindig héjas baracklekvárt ettem, szóval nincs összehasonlítási alapom, de nem érzek rajta semmit. :)
Kata üzenete…
Biztosan láttad nálam, én sem teszek a sárgabaracklekvárba tartósítót. Kb. 10 éve főzök lekvárt, nem szoktak megromolni. Egyszer-egyszer 1-2 üveg, de annál valószínűleg én hibáztam a kimosásakor, esetleg a tetején nem zárt jól, de az utóbbi nem lehet gond, mióta én is megfordítom az üvegeket.

A barnulás meg akkor szokott lenni, ha túl nagy a mennyiség és nagyon sokáig kell főzni. Egyik évben összeöntöttünk két fél lábosnyit, na azóta ezt nem csináljuk, mert rém ronda lett. (Igaz, elfogyott sütibe, mert az ízével nem igazán voltak gondok.)
trinity üzenete…
Én a lekvárhoz nem húzom le a héját, csak a dzsemhez. Az előbbinél merülőmixerezek...
Még sosem volt mellékíze-igaz, nem főzöm sokáig....

Holnap fel is teszem-igaz, én ebben engedékeny vagyok magammal-dzsemfixezek, bevált.
lúdanyó üzenete…
Timus, jövőre várom a kísérlet eredményét! Gondolkodtam a fejre állításon is, de a kétféle eljárást nem akartam ötvözni.

Kata, néztem nálad is, mindenkinél ellenőriztem, hogy hogyan főzi :)
Nem mertem kihagyni a tetejéről a tartósítót, mivel már évek óta bevált nálam.
Trinity, valamiért a barack és szilvalekvárnál nem szeretem a dzsemfixet. A többinél én is azt használom, bár tudom, hogy tartósítószer is van benne.
"saját levében" üzenete…
Ahogy a képet elnézem, vagy a photoshopod ügyes, vagy a lekvárod szép.
lúdanyó üzenete…
Nekem csak szép lekvárom lehet! :)
Raindrop üzenete…
Benéznél hozzám? :) Játékra hívlak!
Névtelen üzenete…
Szia Lúdanyó! Gyönyörű a blogod, a lekvárod! Én utóbbinál mindkét fajtát alkalmazom héjasat és héj nélkülit, mikor, mennyi időm van!Az üveg lezárására, ill. légtelenítésére alkalmazok egy furcsa eljárást, ami ezer éve bevált! Szkeptikus voltam, de tényleg SOHA nem romlott meg semmim, mióta ezt csinálom! Celofán tojásfehérjébe mártva,kihúzva simára, rászorítva - azonnal odaragad -, arra a tartósító és egy másik celofán, aminek a külső oldalát bevizezem, hogy formázható legyen és rásimítom a tartósítószeresre. Tuti nyerő! Ajánlom mindenkinek!
Gratula, csak így tovább!:-))
Ildikó
lúdanyó üzenete…
Ildikó, nagyon köszönöm! :)
Hát tényleg elég furcsán hangzik ez az eljárás, de elhiszem neked, hogy működik.
Kupakot nem teszel rá, csak a 2 réteg celofán? És mind a két oldalát belemártod a tojásfehérjébe vagy csak azt az oldalt, ami a lekvár felé néz? Köszi, ha tudsz válaszolni!
Névtelen üzenete…
Csak azt a felét mártom a fehérjébe, ami a lekvár felé néz!!! És jól kifeszítem a két kezemmel, majd balról jobbra -kinél melyik a domináns kéz- végighúzom az üveg szélén, ahogy ráteszem, hogy a felesleg ne csöpögjön bele a lekvárba és szépen, gyorsan feszesre "rángatom", mert azonnal tapad!
Szörpöknél nem teszek kupakot, de lekvároknál, stb. tehetsz, akkor nem kell a második fólia! Én szívesebben celofánozok, mert volt olyan, hogy a kupak rácsavarásánál kiszakadt a celofán és nem vettem észre, csak mikor már penészedett...
Szívből ajánlom, próbáld ki és majd írj jövőre:-))), hogy bevált, vagy sem!
lúdanyó üzenete…
Kedves Ildikó, köszönöm :) Kipróbálom az idén, aztán majd beszámolok jövőre :)
Henci üzenete…
Kedves Lúdanyó,
Két kérdésem lenne:-)
1. Magozàs közben csak félbe kell vágni vagy kis kockákra a barackot?
2. A cukor miatt nem fog leégni?
Várom válaszod:-)
lúdanyó üzenete…
Kedves Henci!
Én csak félbe szoktam vágni a barackot, ha puha, akkor úgyis hamar szétesik darabokra.
Nem szokott leégni, persze kevergetni kell :)
Remélem, hogy jól sikerül a lekvárod :)
Lúdanyó

Népszerű bejegyzések