Vadas marha zsemlegombóccal



A fiam kérése volt, hogy csináljak már végre marhahúst, a sok csirkemell és zöldség után. Kérdeztem tőle, hogy mit csináljak a húsból, azt mondta, hogy olyan vadas cuccot :) Hát így lett a hétvégén vadas marha az ebédünk.
Szoktam ilyet készíteni pulykacombból is, azzal is nagyon finom, de azért most megállapítottam, hogy marhahúsból az igazi. Most kivételesen volt időm bepácolni a húst, kifejezetten jó tett neki.

Hozzávalók:
1 kg marhafelsál
3-3 szál fehérrépa és sárgarépa
1 fej vöröshagyma
2-3 babérlevél
5-6 szem borókabogyó
1 dl tejföl
1 ek mustár
1 ek cukor
só, bors
citromlé
1 dl száraz vörösbor
olaj
1-2 ek balzsamecet

zsemlegombóc
35 dkg finomliszt
4 szikkadt zsemle
2 tojás
3 dl tej
2 dl víz
1 csokor petrezselyemzöld
só, bors
1 ek olaj
+ liszt

Elkészítés:
1. A húst bepácoltam: beletettem egészben egy tálba, hozzátettem a borókabogyókat, babérlevelet, ráöntöttem a balzsamecetet és kb. 1/2 dl olajat. Jól megforgattam a húst az olajban, rátapasztottam a fűszereket, lefedtem, betettem a hűtőbe és 3 napig így hagytam. Bevallom, én nem forgattam közben, de aki ráér, megcsinálhatja.
2. A zöldségeket megtisztítom, a répaféléket karikára vágom, a hagymát apró kockára.
3. A húst felszeletelem kb. ujjnyi vastag szeletekre.
4. Egy kuktában kevés olajat forrósítok, a hússzeletek mindkét oldalát átsütöm az olajon, aztán kiteszem őket egy tányérra. Érdemes több részletben sütni, egyszerre csak annyi húst tenni az olajba, amennyi egymás mellett elfér.
5. A hússütés után maradt olajban az egy ek cukrot megbarnítom (karamellizálom) és hozzáteszem a hagymát, ilyenkor egészen fantasztikus illata van a hagymának a cukortól és a hústól.
6. Hozzáteszem a zöldségeket, kicsit átpirítom őket, sózom, borsozom,visszateszem a hússzeleteket, a pácléből kihalászott fűszereket és felöntöm annyi vízzel, hogy majdnem ellepje.
7. Ráteszem a kukta fedelét és sípolástól számítva fél órán át főzöm.
8. Kiengedem a gőzt a kuktából, leveszem a fedelét, hozzáöntöm a bort és így fedetlenül főzöm még 10 percig.
9. Kiveszem a húsokat, a fűszereket, a maradékot botmixerrel simára pürésítem. Hozzáteszem a tejfölt, mustárt, ha kell citromlevet és összeforralom. Visszateszem a mártásba a húsokat, megkóstolom, ízesítem ha szükséges és a hússal is összeforralom.

Amíg a hús fő, előkészítem a zsemlegombócot.
1. 2 zsemlét apró kockákra vágok és a sütőben kicsit megpirítom őket zsiradék nélkül.
2. A 35 dkg lisztet összekeverem sóval, hozzáütök 2 tojást, beleöntöm a tejet és simára keverem. Apránként hozzáadom a vizet, az olajat, az apróra vágott petrezselyemzöldet és ezekkel is jól összekeverem. Végül belekeverem a megpirított zsemlekockákat is.
3. Felteszek forrni egy nagy lábasban vizet.
4. A maradék 2 zsemlét nagyon apró kockára vágom és hozzákeverem a masszához. Mire felforr a víz, a zsemlekockák egészen szét fognak mállani. De ez most nekünk jó :)
5. Egy nagy tányérra lisztet szórok.
6. Ha felforrt a víz, akkor megsózom és kezdem a maszatos munkát. Evőkanállal kiteszek egy púpos kanálnyi masszát a lisztes tányérra, kicsit hempergetem a lisztben, aztán a kezemmel gyorsan golyóvá gömbölyítem és teszem is be a vízbe. Igyekszem ezt viszonylag gyorsan megcsinálni a maradék masszával, a lisztet pótolom néha a tányéron, a kezemről lekaparom néha a ráragadt masszát. Nekem ezzel a módszerrel sikerült végre szép, gömbölyű gombócokat készíteni :)
7. A gombócokat kb. 10 percig főzöm, azért a biztonság kedvéért 10 perc után kiveszek egyet, kettévágom és megnézem, hogy átfőtt-e teljesen.

A megfőtt gombócot a hússal és a mártással tálalom.
A maradék gombócokat érdemes a főzővízben hagyni, hogy ne száradjanak ki.

Nagyon finom lett.

Megjegyzések

erős ildikó üzenete…
Nagymamám készített ilyet nekünk gyerekkoromban, mindig zsemlegombóccal. Össze is fut a nyál a számban.
lúdanyó üzenete…
Nálunk nem csinálták sem a nagymamák, sem a mamák. Én leszek majd az a nagymama, akinek lehet emlegetni a vadasát :) Különben meg tényleg nagyon finom lett.
"saját levében" üzenete…
Hiába, a klasszikusokban sohasem csalódik az ember! :)
lúdanyó üzenete…
Feltéve, ha sikerül megcsinálni :)
Scofield üzenete…
nagyon szép:) felénk a gombócot még vajon kicsit megpirítják:) előnye, hogy utána órákig hasi vérszegénységben szenved az ember, de nagyon finom úgy is.:)
lúdanyó üzenete…
Nem lehet rossz úgy, legközelebb kipróbálom :)
duende üzenete…
Nagyon gusztusos a vadasod, Lúdanyó! Hasonlóan (is) készítem én is. Van, mikor sütőben készül nálam, mikor milyen kedvem van. De feltétlenül zsemlegombóccal! Azzal az igazi! :))
lúdanyó üzenete…
Köszönöm Duende :) Sütőben még nem próbáltam, csak olvastam róla. De a zsemlegombóc, az tényleg nélkülözhetetlen hozzá :)
Flat Cat üzenete…
Nagyon szeretem a vadast, de a mi családunkban senki nem főzi, szóval nincsen jól bevált receptem hozzá. Egy ideje már keresgélem a megfelelő leírást, ami alapján végre elkészítem, és azt hiszem, most megtaláltam! :)
lúdanyó üzenete…
Örülök neki :) Én is úttörő voltam ebben a témában, de hát valakinek el kell kezdeni :)
trinity üzenete…
Lúdanyó,
a vadast a nagylányommal kettesben imádjuk-akár marhából, akár pulykából mi is.....Épp így,zsemlegombóccal!!
Az a közeli fotó a gombócról, hát az is valami profi! Gratulálok!!!
Erre,mondják, hogy ahogy a nagykönyvben írva vagyon:)))
lúdanyó üzenete…
Trinity, nagyon köszönöm!!
Most jöttem rá, hogy kell igazán szép gombócot csinálni. Eddig csak finom volt, most már szép is lett :)
szepyke üzenete…
Jaj, de szeretem! Ha esetleg lehet, akkor én nem kérem a húst, csak az öntetet és a gombócot! De ezekből egy vájlinggal! Köszönöm!
:-))))))
lúdanyó üzenete…
Ez valahogy nálunk is így működik :) A gombóc és a mártás fogy el a leghamarabb.
Ízlésszindróma üzenete…
az egyik kedvencem, de mindenképpen kifogom próbálni a pácodat, mert nagyon szimpi, köszi:))
lúdanyó üzenete…
Hát szivesen :) Pácot most csináltam először, de ezentúl így fogom csinálni.
Balázs üzenete…
csatlkozok az előttem szóló elismerő szavakhoz, ez fantasztikus, egyik kedvenc ételem egyben. A családom vörös hús evő és egyben éhes -türelmetlen- fajta, tehát a pácolás szóba sem jöhet, ezért én a következőt teszem: tengeri só, húspuhító, frissen őrölt 5-5szem boróka és feketebors, 2levél babér aprítva a húsra 0,5 órára a hűtőbe, amíg 15dkg húsos bacont megsercintek, majd ráüvegesítem a hagymát, aztán jöhet a hús, 10 perc után pedig hozzáadom a már karamelizált zöldséget. Tipp: marhahúsnál használj sok zellert, elveszi a "vér-ízt, -szagot"
lúdanyó üzenete…
Kedves Balázs, köszönöm a jó tippeket, igyekszem majd hasznosítani. Úgyis ideje lesz már megint megcsinálni :)
Millie üzenete…
Én is így csinálom (pl. ma is), csak zellert is teszek bele (imádom).
A zsemlegombóc helyett én inkább szalvétagombócokat készítek, de a lényeg, hogy gombóc legyen!!!
Az egyik kedvencem!
PBT üzenete…
Kipróbáltam, először szarvascomb filéből, aztán lebőrözött felső csirkecombból. Mindkettő mesés, persze más műfaj...
A gombócnak még nem álltam neki, de a család nyomására azt is hamarosan kipróbáljuk!
lúdanyó üzenete…
Millie, igazad van, a gombócnak lenni kell :)

e_réka, csak biztatni tudlak, nem olyan nagy ördöngösség ez a gombóc :)
PBT üzenete…
Az anyósom ma megcsinálta a gombócot is, tényleg jó ez a 2 együtt...
Roza üzenete…
Mi ugyan a vadast nem, de a szalontüdőt annál inkább szeretjük:)
Ahhoz is a zsemlegombóc dukál:)
Sőt számtalanszor készítek "szalongombócot", amikor nincs tüdő. Ilyenkor mártást (sokat, sokat:) és a gombócot készítem.
Névtelen üzenete…
Én knédlivel szeretem, kicsit bonyolultabb, de megéri! A mártásra nyomok egy pötty tejszínhabot, áfonyalekvárt, és egy szelet citromot, mint a csehek.
lúdanyó üzenete…
Jól hangzik :) Knédlit a sörös húshoz szoktam csinálni, de vadassal is finom lehet.
lúdanyó üzenete…
A szalontüdőt is nagyon szeretem, de még sosem csináltam. Egyszer neki kéne veselkedni.
Unknown üzenete…
Ilyen tökéletes zsemlegombóc receptet még nem találtam, a lisztbe forgatós tipp meg egyszerűen fantasztikus. Megfőztem a vadast meg zsemlegombócot, iszonyat finom lett.
Köszi a receptet.
lúdanyó üzenete…
Köszönöm :) én is nagyon megörültem, amikor rájöttem erre a trükkre
Névtelen üzenete…
Nem is zsemlegombóccal ismertem meg a cseheknél hanem knédlivel
Te itt nem felejtetted ki a cukrot
De karamellízalt cukor kell
feladata a színezésen kívül az enyhe édesítés.Ez kell a citrom miatt
Névtelen üzenete…
Kedves Lúdanyó!

Most készítettem el. Kiváló recept, klasszikus! A fellelhető egyéb receptek a közelébe sem jönnek.
lúdanyó üzenete…
Kedves Zoltán!
Nagyon örülök, hogy ennyire tetszett az én változatom :)
Pistabá üzenete…
Qrva jó! Bocs, de ezt nem lehet máshogy kifejezni!
lúdanyó üzenete…
Meg van bocsátva :) Örülök,hogy ennyire tetszett.
Peter üzenete…
Megtaláltam!!!! EZT a leírást kerestem!! Lúdanyó, óriási köszönet, hamarosan nekilátok!
lúdanyó üzenete…
Remélem, hogy főzés után is így gondolod :)
Kovács Péterné üzenete…
Én a Horváth Ilona Vadas marha receptje alapján készítem. Azt nem mondom hogy gyors és egyszerű de nagyon finom. Érdemes kipróbálni!
Unknown üzenete…
Nagyon finom lett máskor is elkészítem
lúdanyó üzenete…
Köszönöm a visszajelzést, örülök, hogy ízlett :)

Népszerű bejegyzések