Barna sörben főtt zöldséges marhahús - gombóccal



Sokáig rá lehet járni, például ideális abban az esetben, ha a család ebédfőzőügyi referense több napra elutazik otthonról és hagyni akar valami ehetőt a családnak a frizsiderben. És rosszul viseli, ha az otthon maradtak 3 napig szalonnás tojáson élnek.

Hozzávalók:
1 kg kockára vágott marhalábszár
3 evőkanál liszt
3 nagy fej lilahagyma
2 üveg barna sör
2-3 fehérrépa vagy paszternák
2-3 sárgarépa
4-5 szem krumpli
3-4 szál szárzeller vagy 1 hagyományos zeller
olívaolaj
só, bor
rozmaring

a gombóchoz:
250 gr finomliszt
1/2 tasak sütőpor
120 gr vaj
só, bors
rozmaring
1/2 - 1 dl víz



Elkészítés:

1. A marhahúst sózzuk, borsozzuk, rászórjuk a lisztet és jól összeforgatjuk.
2. Egy nagy fazékban forrósítsunk fel kevés olívaolajat és több részletben süssük át benne a húskockákat. Amit már megsütöttünk, gyűjtsük valamilyen edényben. Óvatosan, közepes lángon süssük, vigyázni kell, mert a liszt lepereg a húsról és hajlamos odakapni.
3. Ha minden húskockát átsütöttünk, akkor tegyük a hús helyére a vékony félkarikákra szeletelt lilahagymát és kicsit süssük át a lisztes olajban.
4. Szórjunk rá rozmaringot (lehet frisset is, szárítottat is használni), tegyük vissza a hús és öntsük fel a barna sörrel.
5. Tegyük bele a karikára vágott zellert, répákat és a kockára vágott krumplit.
6. Öntsünk még rá 3-4 dl vizet, sózzuk, borsozzuk, forraljuk fel és fedő alatt, kis lángon főzzük 1 - 1,5 órán át, addig, amíg a hús meg nem puhul.
7. Közben készítsük elő a gombócot: a sót, borsot, rozmaringot, sütőport jól keverjük el a liszttel, majd morzsoljuk össze a vajjal. Akkor jó, ha homokszerű az eredmény. Apránként adjunk hozzá vizet és gyúrjuk tésztává. Akkor jó, ha nem túl puha, nem túl kemény a tészta.
8. Amikor puha a hús, formáljunk diónyi gombócokat a tésztából, dobáljuk bele a lébe és főzzük még 10 percig. Ha kevés a leve, pótoljuk ki forró vízzel.

Nagyon finom, sűrű, barna, picit kesernyés lé, mellé az omlós marhahús, zöldségek, gombóc - igazi melengető egytálétel, érdemes kipróbálni.
A gombóc mindig hamarabb fogy el mint a hús vagy a zöldség - ki érti ezt?
A zöldségek mennyisége szabadon változtatható, ki mit szeret jobban.
Kipróbáltam már világos sörrel is, de nekem jobban ízlik a telt ízű, kicsit édes, kicsit keserű barna sörrel.
A marhahúst pedig nem érdemes másra cserélni - azzal az igazi.

(forrás: Jamie Oliver .. és egyszerűen csak főzz!)


Megjegyzések

Hobbychef üzenete…
Ez nagyon guszta, szívesen megkóstolnám.
Bianka üzenete…
Most nagyot nyeltem
lúdanyó üzenete…
Hobbychef, köszönöm, én is :) Sajnos nem most készült.

Bianka, örömmel hallom :)
"saját levében" üzenete…
Jó, jó, de ki melegíti meg nekik?
lúdanyó üzenete…
Hát a tűzhely :)
trendo üzenete…
Arany szívem, Te komolyan gondolod, hogy ez eltart három napig?! :))))))) Úgyhogy spájzolj be tojást és szalonnát is, mielőtt elutazol! :)
BirgánAndi üzenete…
Micsoda jó kis tápláló, melengető téli kaja! Irigylem a családodat.
lúdanyó üzenete…
Trendo, :)))
Igenis, értettem, bespájzolok :)
lúdanyó üzenete…
Tatin, kösz :) Jól kell választani az elején :)
csicseriborsó üzenete…
En ilyenkor nyirsegi gomboclevest fozok negyszer annyi gomboccal, mint amennyit a recept ir. Ezzel a recepttel is szemeztem mar, de most, hogy megerositettel, kiprobalom. Csutortokon en is elutazom. Haza:)
GasztroRéka üzenete…
Nézegetem mióta felkerült! Nagyon szeretem a sört és a sörös ételeket, de kevésbé merek vele kísérletezni mint a borral.:(
Ma azért készítettem egy sörös étket, de előbb-utóbb evvel is megpróbálkozom.:)
Pénteken véletlenül nem jártál a Moszkva téren?
lúdanyó üzenete…
Csicseriborsó, remélem, hogy találkozunk a GBT-n :)

Réka, csak biztatni tudlak :) Azt hiszem, hogy nem, de olyan nehéz visszaemlékezni :) (nem lennék jó tanú)
Ancsika üzenete…
most jöttem rá, hogy nem is ebédeltem. Ebböl most nagyon be tudnék vágni egy tányérral! Istenien néz ki! :)
lúdanyó üzenete…
Ancsika, már lassan vacsoraidő van :) Köszönöm!
trendo üzenete…
Látom, valóban kiadós adagot főztél, ha egy hónapig kitartott! :))))
lúdanyó üzenete…
Ditta, nagyon szépen köszönöm! Nektek is hasonlóan szép, békés ünnepet kívánok!

Trendo, ez egy varázsleves :) és még mindig van belőle :))
Névtelen üzenete…
3 napig szalonnas tojas az semmi, az egy hetig hazhozszallitott pizzan es kinain eles veri ki nalam a biztositekot :P
kulonosen, h a gongyoleg sem talal ki magatol a kukaba...

zsuzsi

ps. a receptedet meg ma megfozom, bar senki nem megy sehova, de isteninek tunik
Névtelen üzenete…
megfoztem, isteni, 600g husbol, nem tudom mennyi zoldseggel (sokkal), a labos aljan meg talan maradt valami :), negyen gyorsan elpusztitottuk, pedig eloetelt is adtam, hadd teljen a tinedzser bendojuk

gomboccal nem piszmogtam, volt melle friss zsemle (hazi)

koszi a receptet :)

zsuzsi
lúdanyó üzenete…
Kedves Zsuzsi,
nagyon örülök, hogy ilyen nagy sikert aratott nálatok is :)
Az a jó benne, hogy lehet variálni a mennyiségeket - azért egyszer próbáld ki a gombócokat is, nagyon finomak.
Az 1 hetes göngyöleggyűjtés azért nem semmi :)
Mona üzenete…
ezen a képen olyan szép a répa és a zöldségek, de nem fő szét 1, 1.5 óra alatt...vagy ezen ne izguljak? vagy csak ne kavargassam?:o)
lúdanyó üzenete…
Szerintem ne aggódjál, nem fog az szét főni :) Kavargatni nem szoktam, esetleg csak rázogatni, ha szükséges.
Mona üzenete…
köszönöm szépen!!
képzeld, már a hagyma fázisnál tartok:o))...izgulok milyen lesz!
lúdanyó üzenete…
Mona, számolj majd be légyszi, hogy milyen lett :)
Mona üzenete…
a ragu sűrű lett -nekem valahogy sűrűbb, mint a képen - gondolom a gombócoktól. Talán nem találtam el a megfelelő állagot a főzésükre, de beleszaggattam mindet nagy nehezen, először olajos, majd lisztes kézzel kísérletezve:o)
Finom lett az étel, enyhén kesernyés, érdekes, új íz született a konyhámban.Én is mindenkinek a friss rozmaringot ajánlom és a szárzellert!
Sajnos a gyerekeknek nem nyerte el a tetszését, de mi eldöntöttük, jobb időben bográcsban is kipróbáljuk.
Köszönöm a receptet, további érdekes recepteket kívánok!:o)
Mona
lúdanyó üzenete…
Kedves Mona, köszönöm a hosszú értékelést! Azt hiszem, hogy a sör keserű ízéhez fel kell nőni egy kicsit :)
A gombóc tésztájának olyannak kell lenni, hogy lehessen a kezünkkel gömbölygetni őket. Azért annak örülök, hogy nem ment el a kedved teljesen ettől az ételtől :)
Mona üzenete…
dehogy ment!:o)
Másnap még ízesebb volt, de változott az íze. Újra jót ettünk!
Igen, a gombóckákat sűrűbbre kell készítenem, de majd legközelebb! Itt a tavasz, kezdődhet lassan a bográcsozás :o)
még1x, köszönöm!

Népszerű bejegyzések