Viszonyom a könyvekhez


kép innen

Raindroptól kaptam a "felszólítás"t, valljak színt a könyvekhez való viszonyomról. Nem most kaptam a kérdést, kicsit régebben (eléggé :)), de szerencsére ez olyan téma, ami nem veszíti el az aktualitását. A könyvekhez való viszonyomat igen bensőségesnek nevezném. Bár mostanában kicsit lazult a szoros kapcsolat, nem utolsósorban ennek a blognak köszönhetően.

1. Mi volt életed legrosszabb könyvélménye?

Nem volt ilyen. Legfeljebb meguntam a könyvet és nem fejeztem be. De ilyen ritkán fordul elő.


2. Mi volt az a könyv, ami eddig a legnagyobb hatással volt rád?

Nincs egy olyan, inkább sok van, ami nagy hatással volt rám. Ránéztem a könyvespolcra és ami most így hirtelen eszembe jut, az az Utas és holdvilág (Szerb Antaltól), az Iskola a határon (Ottlik Gézától), a Tajtékos napok (Boris Viantól), Lázár Ervin meséi... Sorolhatnám őket, de itt most meg is állok. Vannak könyvek, amiknek többször neki kellett kezdenem, először csak kerülgettük egymást, aztán beszippantottak és elvarázsoltak. Előfordul néha, hogy évek telnek el a kerülgetés és beszippantás között.

3. Olvastál már olyan könyvet, ami komolyan a frászt hozta rád és félelmet keltett benned?


Egyetemista koromban a Rakéta magazinban jelent meg Robin Cook könyve folytatásokban, azt hiszem, hogy a Kóma volt a címe. Na, az nagyon félelmetes volt.

4. Mit használsz könyvjelzőnek?

Ami a kezem ügyébe kerül és még alkalmas is rá. Például papírzsepi, színházjegy, képeslap, de zokni, macska vagy ilyesmi nem jöhet szóba.

5. Mikor szoktál olvasni? Otthon, munkahelyen, reggel, délben, este, alvás előtt … hm?


Útközben, otthon, napszak nem számít, csak legyen rá idő. Persze függ a könyvtől, attól, hogy nagy figyelmet igényel-e vagy könnyedebb mű, a méretétől is, hogy tudom-e magammal vinni a buszra vagy csak otthon lehet olvasni. Mostanában sajnos este elalszom, akármilyen jó is a könyv, amit olvasok. Öregszem :)

6. Mi volt az első könyved, amit olvastál?

Nem emlékszem rá, valamilyen mesekönyv lehetett. Gyorsan megtanultam olvasni és már kicsi koromban rengeteget olvastam. Lehetett például Az aranyláncon függő kastély, aminek nem csak a meséit szerettem (francia, portugál, olasz, spanyol népmesék), hanem az illusztrációit is - Heinzelmann Emma rajzolta őket és annyira tetszettek, hogy lemásoltam az alakokat külön papírra, de a könyvben is kiszíneztem némelyiket :).

7. Puha kötésű vagy kemény fedeles? (Úgy általában, nem az előző kérdéshez kapcsolódik.)

Mindegy, nem fontos.


8. Mit olvasol most?


Vladimir Paraltól olvasom A képzelet kínját, Tóth Krisztina novelláit (Hazaviszlek, jó?) és A végtelen megszelídítése című könyvet, ami a matematika rövid történetéről szól.

9. És hányadik oldalon jársz?


A Paralt mindjárt befejezem (389. oldal), Tóth Krisztinában a 90. oldalon, a matematika történetét csak most kezdtem el, 3 oldalt olvastam eddig belőle, de mindenképpen be akartam írni :).

10. Rajta hagyod a "kezed nyomát" a könyvön (belefirkálsz, véletlenül leeszed, leöntöd, egyéb barbárság)?

Direkt nem, de véletlenül előfordul. Például, ha nagyon helytelen módon evés közben olvasok :) De ti ilyet ne csináljatok! :))

11. Befolyásol a könyv borítója és/vagy címe, hogy elolvasod-e az adott könyvet?

Igen, de csak pozitívan. Rossz borító vagy cím még nem vette el a kedvem.

12. És az oldalszám?

Annyiban igen, hogy elvihető-e magammal utazáshoz vagy csak helyben lehet olvasni.


13. Hátralapozol, hogy tudd, mi lesz a vége?


Előfordult már :) De nem jellemző.


14. Volt olyan könyv, amit többször elolvastál?


Sok van ilyen. Szeretem újraolvasni a jó könyveket. Van egy-két könyv, amit nagyon sokszor elolvastam, pl.a Mester és Margaritát, a Hiúság vásárát. De krimiket is képes vagyok újraolvasni, nem zavar, hogy tudom ki a gyilkos.

15. Ért könyvekkel kapcsolatos baleset?

Amikor kicsi voltam, egyszer a szüleim elmentek színházba, én pedig a nagymamámmal maradtam otthon. Volt sok porcelán dísztárgyunk (nagy divat volt ez a 60-s években), volt bagoly egy nyitott könyvön, őzike, kutya , macska, ilyesmik. Úgy döntöttem, hogy állatkertet készítek belőlük, ehhez könyvekből építettem meg a ketreceket. Igen, jól sejti mindenki, a könyvek összedőltek és kissé megsérültek a porcelán állatkák :) Nem dicsértek meg érte.

16. Eladod-ajándékozod a könyveidet, vagy mániákusan ragaszkodsz hozzájuk, akkor is, ha nem tetszik?

Ragaszkodom hozzájuk, nem szívesen válok meg tőlük.


17. Még a budiba is magaddal viszed az aktuális olvasmányt, vagy csak otthon olvasol, esetleg más meghatározott helyen?


Ezt nem értem teljesen, de még ott is képes vagyok olvasni :)

18. Tényleg, olvasol a mosdóban?

Fogmosás közben nem, de ha beülök a kádba, akkor igen.

19. Vezetsz az olvasmányaidban valamilyen rendszert, felírod-e az elolvasott/megvett/megveendő könyveket (esetleg árukkal együtt), netán olvasónaplót (ha ideírod a blogodat, megverlek)?


Nem, így aztán el is felejtem sokszor, hogy milyen jó könyvről hallottam, olvastam.

+1.: még valami hendikep?

Antikváriumba is járok :) Hiába nőttük ki a polcokat és a lakást is, nem tudom abbahagyni a könyvek gyűjtését.

Felkérem a Heston Blumenthal Olvasókör tagjait, hogy válaszoljanak ők is, ha van hozzá kedvük! :)


Megjegyzések

Piszke üzenete…
Ez milyen jó kérdéssor! Át kéne vinnünk a nőkhöz és megválaszolhatná mindenki...!
lúdanyó üzenete…
Értettem :) Mindjárt fel is kérem a HBO-t, hogy válaszoljon a kérdésekre :)
Raindrop üzenete…
Köszönöm szépen a válaszokat! :) Élvezettel olvastam.
Sajnos egy-két kérdést furán fogalmazott meg aki írta, de a lényeg kivehető! :)
szepyke üzenete…
Heston Blumenthal Olvasókör...:))
Én bírom azt a pasit. Halál zakkant, de mekkora figura, te jóóóóóóó ég!:) És már olvasóköre is van?:))
lúdanyó üzenete…
Szepyke, ugye milyen jól hangzik? :)
Raindrop üzenete…
Kedves Lúdanyó!
Tisztelettel, de erőteljes kíváncsisággal kérdezem, hová lett a rukkola tojással a tetején?
Már délután sem találtam, de gondoltam estére előkerül. :(

Népszerű bejegyzések