VKF! XXIII. - Majomkenyér avagy a tex-mex aranygaluska



















Pekándió
, kakaópor, fahéj és egy egészen különleges kelttészta - íme a mexikóiak aranygaluskája. (kis túlzással :))
Jöjjön előbb a tudomány, utána jöhet az élvezet.

A pekán (Carya illinoinensis vagy illinoenses) Észak-Amerika középső-déli részén élő, 20-40 méter magasra is megnövő faféle. "A pekándió neve indián eredetű, eredeti jelentése minden, nehezen, csak eszközzel (kővel, kalapáccsal) törhető héjas termésre vonatkozott, pl. így hívták a chippewa indiánok is: pagan, többes számban paganag. A Mississippi mentén élő algonkin indiánok nyelvén a pekán szó ezt jelenti: „kézzel törhetetlen dió”. Francia felfedezők a Mississippi mentén élő indiánoknál betűzték le a pekándió nevét, francia írással „pecanes”, ill. „pacanes” néven. Spanyol felfedezők pedig „pacanos” formában rögzítették. Az angol nyelvű „pecan” Webster 1773-as szótárában rögzült jelenlegi formájában." Európában a 16. században vált ismertté, Cabeza de Vaca spanyol felfedező írt először erről a fáról 1553-ban. A spanyol hódítók hozták el a növényt Európába, Ázsiába, Afrikába a 16. században. A növény ehető termése a pekándió, melynek gazdag, vajas aromája van (tanúsíthatom), leginkább édességekhez használják. Legismertebb a pekándiós pite - egy tradicionális sütemény az USA déli részén.

forrás: http://en.wikipedia.org/wiki/Pecan), a kis kép is innen van
http://www.terebess.hu/tiszaorveny/gyumolcs/carya.html (Orosz Péter)


És akkor jöjjön maga a sütemény!


Hozzávalók:
Tészta:

1 ek cukor
1 zacskó porélesztő vagy 2 dkg friss élesztő
4 ek meleg víz

3 - 3,5 csésze kenyérliszt
6 ek cukor
5 ek puha vaj (lemértem, kb. 8 dkg)
4-5 db tojás (kisebbekből jöhet 5)

A tetejére:
1/2 - 1 csésze nádcukor

1 tk őrölt fahéj
1 ek kakaópor (keserű)
6 ek durvára darált pekándió

1/2 csésze olvasztott vaj

A tészta egyáltalán nem hasonlít az általam eddig elkészített kelt tésztákhoz, pedig kipróbáltam már jónéhányat A meleg vízbe tegyünk 1 ek cukrot és szórjuk/morzsoljuk bele az élesztőt, hagyjuk állni meleg helyen pár percig, amíg fel nem habosodik. Szitáljunk 3 csésze lisztet egy tálba, keverjünk hozzá egy csipet sót és a maradék 5 ek cukrot. Tegyük hozzá a puha vajat és morzsoljuk össze, kb. mint amikor omlós tésztát készítünk. Most öntsük bele az élesztős vizet és tegyünk bele 2 tojást. Jól keverjük össze - én végig kézzel próbáltam, de legközelebb kipróbálom fakanállal. Egyenként üssük bele a többi tojást is és jól keverjük össze. A recept szerint dagasztani kell, szerintem elég nehéz egy ennyire puha tésztát dagasztani, de kitartóan próbálkoztam. Adjunk még hozzá lisztet ha szükségesnek érezzük - a tésztának lágynak, ragadósnak kell lenni. Lisztezzük be a tetejét, fedjük le és hagyjuk kelni 1-1,5 órán át. (Én kelesztő tálat használtam, a recept folpackot javasol a lefedéshez).
Közben keverjük össze a diót, cukrot, fahéjat, kakaóport egy nagyobb tálkában. Vajazzunk ki egy közepes méretű gyűrűformát. (Az nekem nem volt, így hát segítettem magamon: egy lábas közepébe tettem egy tálkát fejjel lefelé és ezt vajaztam ki. : )).
A megkelt tésztát jól gyúrjuk át a tálban (nem kel meg annyira mint a rendes kelt tészták, gondolom, hogy a sok tojás miatt). A tészta most is ragad, de nem vészes.

Formáljunk belőle pinponglabda méretű golyókat és tegyük ő
ket szép sorban valahová pl. sütőpapírra. Olvasszuk meg a vajat egy tálkában. A golyókat egyenként mártsuk bele a vajba, aztán forgassuk meg a diókeverékben és tegyük őket egymás mellé a formába. Én pont 2 sornyit tudtam lerakni belőlük. Ez így leírva hosszadalmasnak tünik, de nem az, mivel nagy golyókat kell gömbölyíteni.
Hagyjuk kelni letakarva még 15 percig, ezalatt melegítsük elő a sütőt 180 fokra (légkeverésesnél elég 170-re).
Tegyük a sütőbe és süssük kb. 30 percig. Nem árt közben ellenőrizni, nehogy megégjen a kakaó miatt illetve a végefelé érdemes egy hurkapálcával ellenőrizni, hogy átsült-e már teljesen.
Még melegen borítsuk ki egy tányérra. Ne késsel vágjuk fel szeletekre , hanem gömböcskénként együk meg. Langyosan, tejjel nagyon finom, de illene hozzá vanilia- vagy kávémártás is.


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések